تبلیغات
نماز - راهکارهای جذب دیگران به نماز

آشنایی با نماز

راهکارهای جذب دیگران به نماز

نویسنده :عرفان عمارلو
تاریخ:سه شنبه 29 آذر 1390-03:33 ب.ظ

الف) ( تبیین نیاز درونی انسان ها به نیایش و پاسخ این نیاز توسط نماز )

برای هر قشری به زبانی باید سخن گفت : مخصوصا با جوان ها ، دانش آموزان دبیرستانی و دانشگاهیان، باید با زبان خاصی صحبت كرد اگر در برخورد با آنان فقط به ترجمه ی این آیه اكتفا كنیم كه : « ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنكر» (1) شاید كافی نباشد ، چون معلوم نیست كه او چندان از فحشا و منكر كه بدان آلوده شده ناراحت باشد ، هنوز به گرفتاری های آن دچار نشده ، باید ما این آیه را توضیح بدهیم و بگوییم چرا نماز ، انسان را از فحشا و منكر باز می دارد . نماز به تو چه می دهد كه تو به سراغ فحشا و منكر نمی روی . سعی كنیم جوانان را با طعم شیرین نماز آشنا كنیم.

مسئله ی نماز ، مسئله نیایش است و باید از نیازی كه انسان به نیایش دارد سخن به میان آوریم ما باید جوان ها را متقاعد كنیم كه به نیایش در برابر خداوند احتیاج دارند. باید نماز را در ارتباط با انسان و نیازهای حقیقی انسان برای آنها تعریف كنیم كه انسان موجودی است كه با این دنیای مادی و ظاهری و ظواهر و مظاهر آن سیراب و اقناع نمی شود ، انسان در این جهان خود را غریب و تنها احساس می كند ، لذا به هر چیزی رو می كند . تا وقتی به خواسته ی خود نرسیده گمان می كند كه آرزوهایش را برآورده می كند ؛ ولی وقتی به آن می رسد دچار پوچی می شود . این تصویر سراب گونه ی جهان را ما باید ترسیم كنیم . این بیان قرآنی را ما باید ترسیم كنیم كه در این دنیا تا زمانی كه دل شما متوجه خدا نشود به هر چیزی كه روی آورید ناكام می مانید . این نیاز انسان به ثبات ، این نیازی كه انسان به جاودانگی دارد ، به حیات مطلق دارد ، به زیبایی مطلق دارد . و این نیاز حقیقی وقتی محقق می شود كه این انسان با خداوند در ارتباط باشد . به نیایش به درگاه خداوند بپردازد و بر آستان او سر فرود آورد .

و این انسان در جست و جوی نامتناهی است و به تعبیر « دكارت » یكی از فلاسفه ی اروپا « در وجود انسان هیچ نشانه ای از جانب خداوند گویاتر از نامتناهی حقیقی خداست . وقتی انسان سجاده ای می افكند و به نماز می ایستد در حقیقت در مقابل آن نامتناهی حقیقی سجده می كند ، در برابر حیات نامتناهی ، زیبایی نامتناهی ، علم نامتناهی و قدرت نامتناهی كه در این دنیا پیدا نمی كند و سرگشتگی همه در دنیا به علت آن است كه نیازهای نامتناهی را سراغ امر متناهی برده اند و آن معشیت ضنك كه قرآن می فرماید: « و من أعرض عن ذكری فان له معیشه ضنكا » ؛ (2) هر كس از یاد من اعراض كند ، پس به تحقیق برای او زندگی سختی قرار داده می شود. تجلی با ارزش در همین سرگشتگی است و این همان سرگشتگی است كه انسان غربی با همه ی ترقی ها و كشف ستاره و ماه و فضا باز به آن مبتلا است و این همه بیماری و گرفتاری برای این است كه از این امر نامتناهی حقیقی غافل اند و آن میل نامتناهی را متوجه امر محدود كرده اند. (3)

پی نوشت ها:

1. عنكبوت (29) آیه 45 .

2. طه (20) آیه 124 .

3. ر.ك : نماز نشانه حكومت صالحان ، مجموعه ی مقالات ارائه شده در سمینار نماز مشهد ، ص 95 - 104 سخنرانی جناب آقای دكتر غلامعلی حداد عادل .

منبع: كتاب دانستنی های لازم از نماز

 

راههای جذب دیگران به نماز(2)

تقویت محبت خداوند متعال در دل افراد

مفضل می گوید كه از مولایم حضرت صادق علیه السلام شنیدم كه فرمودند: خداوند به حضرت موسی علیه السلام فرمود: یا ابن عمران ، كذب من زعم أنه یحبنی فاذا جنه اللیل نام عنی ، ألیس كل محب یحب خلوه حبیبه ؟ ها أنا ذا یابن عمران ، مطلع علی أحبائی اذا جهنم اللیل حولت أبصارهم فی قلوبهم ، و مثلت عقوبتی بین أعینهم ، یخاطبونی عن المشاهده ، و یكلمونی عن الحضور . یا ابن عمران ، هب لی من قلبك الخشوع ، و من بدنك الخضوع ، و من عینیك الدموع فی ظلم اللیل ، و ادعنی فانك تجدنی قریبا مجیبا ؛ (1)

ای پسر عمران ! دروغ می گوید آن كس كه گمان می كند مرا دوست دارد ، در حالی كه چون شب فرا رسید از من چشم می پوشد و به خواب می رود ، آیا نه این است كه هر عاشقی خلوت با معشوق را دوست دارد ؟ هان ای پسر عمران ! این منم كه بر دوستانم مطلع هستم . چون شب شود چشم دلشان باز شده و عذاب من در مقابل دیدگانشان مجسم می شود و مانند كسانی كه مرا با چشم می بینند با من صحبت می كنند و رخ به رخ به گفت و گو می نشینند . ای پسر عمران ! در دل شب های تار از دلت خشوع و از تنت خضوع و از چشمانت قطرات اشك نثار من كن و مرا بخوان كه مرا به خود نزدیك و اجابت كننده ی دعوتت خواهی یافت .

راه های ایجاد محبت خداوند در دل و تقویت آن

(1) معرفت و شناخت خداوند

اوحی الله الی نجیه موسی : یا موسی أحبنی و حببنی الی خلقی ، و حبب خلقی الی ، قال: هذا أحبك ، فكیف أحببك الی خلقك [و أحبب خلقك الیك] ؟ قال : اذكر لهم آلائی و نعمائی علیهم ، و بلائی عندهم لیحبونی فانهم لا ینكرون اذ لا یعرفون منی الا كل خیر ؛ (2)

خداوند به حضرت موسی علیه السلام وحی فرمود: ای موسی ! مرا دوست بدار و كاری بكن كه مردم نیز مرا دوست بدارند و خلق را در نزد من محبوب ساز .

حضرت موسی علیه السلام عرض كرد: این كه خودم تو را دوست بدارم موجود و معلوم است اما چگونه محبت تو را در دل بندگانت ایجاد نموده و تقویت نمایم و هم چنین بندگانت را نزدت محبوب سازم؟ خداوند فرمود: برای آنان نعمت ها و الطافم را به نمایش درآور و [ علت و حكمت های سازنده ی ] گرفتار نمودشان را برایشان بازگو كن تا مرا دوست بدارند ؛ زیرا آنان [ پس از معرفت خواهند فهمید كه] از من جز خیر و خوبی سراغ ندارند .

علمای اخلاق می گویند : هر انسانی علاقه اش به اشخاص و اشیاء ، برگشت به یكی از پنج چیز زیر دارد:

1. هر انسانی خودش را دوست دارد و به كمال و جاودانگی علاقه مند است و از نابودی و نقص تنفر دارد و لذا به علم ، قدرت ، مال و ... به خاطر كمال و به فرزند به خاطر جاودانگی خودش ، عقلش می ورزد .

2. هر انسانی احسان كننده ی به خودش را دوست دارد و بدین جهت یكی از درخواست های پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم از خداوند این بود كه : اللهم لا تجعل لفاجر علی یدا فیحبه قلبی ؛ (3) خدایا در زندگیم این مسئله پیش نیاید كه انسان گناه كاری به من احسان نماید و این سبب شود كه من به او علاقه مند بشوم .

3. هر انسانی احسان كننده را دوست دارد و وقتی در غیابش از خدماتش تعریف می كنند به او علاقه مند می شود اگر چه خود او هم احسان نكرده باشد .

4. هر انسانی جمال و زیبایی را دوست دارد چه زیبایی ظاهر و چه زیبایی باطن ، مانند ، علم ، شجاعت و ... كه در هر كس به او علاقه مند می شود.

5. هر كس افرادی كه با او تناسب دارند دوست دارد و از قدیم گفته اند:

كبوتر با كبوتر ، باز با باز

كند همجنس با همجنس پرواز

و بدین جهت در یك جمع ، بچه ها فورا جذب هم شده و ... .

حال اگر تمامی این پنج چیز در یك فرد جمع شود قطعا محبت و علاقه به او بیشتر خواهد شد و اگر تمامی اینها به صورت كامل در یك فرد باشد كه فوق آن تصور نداشته باشد قطعا باید به او بیشترین علاقه و محبت باشد.

با توجه به مطالب فوق چون تمام این صفات در وجود مقدس حضرت حق به صورت اكمل جمع است باید انسان بیشترین محبت را به خداوند داشته باشد ، زیرا همه ی صفات كمالیه و جمالیه در ذات اقدس او جمع است و اما توضیح مطلب :

1. انسانی كه خود ، كمال و جاودانگی اش را دوست دارد اگر به این باور برسد كه همه چیزش از خداوند است و حتی نیازش به خداوند از نیاز تصورات ذهنی به تصور كننده ی آنها بیشتر است ، زیرا هم در اصل وجود و هم در بقای لحظه به لحظه با توجه به نیازهای فراوان انسان به عنایات الهی خود را وابسته به خدا می بیند و در نتیجه بالاترین محبت را به خداوند قرار می دهد.

2. اگر انسان ، احسان كننده ی به خود را دوست دارد ، در این عالم چه كسی جز خداوند احسانش به انسان بیش از دیگران است. كه خود در قرآن كریم فرموده است : « ان تعدوا نعمت الله لا تحصوها » ؛ (4) اگر بخواهید نعمت های خداوند را احصاء و شمارش كنید، توان آن را ندارید . [ پس باید بیشترین محبت به او باشد].

3. انسانی كه احسان كننده را دوست دارد اگر چه به او احسان نكرده باشد ، چه كسی برتر از خداوند متعال كه احسانش همه ی هستی را شامل است ؛ پس باید بالاترین محبت به خداوند باشد .

4. انسانی كه جمال و زیبایی ظاهری و باطنی را دوست دارد چه كسی جمیل تر از خداوند متعال می باشد . اگر انسان عالم را دوست دارد او عملش بی نهایت است و اگر انسان شخص قدرتمند را دوست دارد او قدرتش بی نهایت و علی كل شیء قدیر است و ... ، پس باید بیشتر محبت به خداوند متعال باشد .

5. اگر محبت به خاطر تناسب باشد كه كبوتر با كبوتر ... باید گفت : چه تناسبی بالاتر بین بنده و خداوند موجود است كه علی علیه السلام بخشی از این تناسب ها را در مناجاتش بیان نموده است :

مولای یا مولای أنت المولی و أنا العبد و هل یرحم العبد الا المولی ؟ مولای یا مولای أنت المالك و أنا المملوك و هل یرحم المملوك الا المالك ؟ مولای یا مولای أنت الخالق و أنا المخلوق و هل یرحم المخلوق الا الخالق ...؟ مولای یا مولای أنت القوی و أنا الضعیف و هل یرحم الضعیف الا القوی ؟ مولای یا مولای أنت الغنی و أنا الفقیر و هل یرحم الفقیر الا الغنی ؟ مولای یا مولای أنت المعطی و أنا السائل و هل یرحم السائل الا المعطی ...؟ مولای یا مولای أنت الرازق و أنا المرزوق و هل یرحم المرزوق الا الرازق ...؟ مولای یا مولای أنت الرب و أنا المربوب و هل یرحم المربوب الا الرب... ؟(5)

و چون خداوند بیشترین تناسب را با بنده دارد پس بنده باید بیشترین محبت را به او داشته باشد و از طرفی چون در خداوند متعال همه آن پنج سبب جمع است و كامل ترین آنهاست پس باید بیشترین محبت به خداوند باشد بدین جهت خداوند متعال می فرماید: « و الذین أشد حبا لله »؛(6) و آنها كه ایمان [ واقعی ] دارند بیشترین محبت را به خداوند دارند .

(2) استمداد از خداوند متعال

1. « اللهم اجعل حبك أحب الأشیاء الی ... ؛ (7) خداوندا ! محبت خودت را محبوب ترین چیزها در نزد من قرار ده » .

2. حضرت زین العابدین علیه السلام در دعاهایش عرض می كرد: « اللهم انی أسالك أن تملأ قلبی حبا لك ؛(8) خداوندا از تو می خواهم كه دل مرا از محبت خودت پر سازی » .

3. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در دعاهایش عرض می كرد: « اللهم انی اسألك حبك و حب من یحبك ، و العمل الذی یبلغنی حبك ، اللهم اجعل حبك أحب الی من نفسی و أهلی و من الماء البارد ؛(9) خداوندا! از تو می خواهم محبت خودت و محبت كسی كه تو را دوست دارد و توفیق انجام كاری كه مرا به محبت تو برساند به من روزی كنی ، خداوندا ! محبت خودت را در دل من محبوب تر قرار بده از دوست داشتن خودم و اهل و عیالم و از آب سرد و خوشگوار [ به هنگام تشنگی زیاد] ».

پی نوشت ها:

1. بحارالانوار ، ج 84 ، ص 139 .

2. سید حسن شیرازی ، كلمه الله ، ص 454 .

3. محجه البیضاء ، ج 8 ، ص 11 .

4. ابراهیم (14) آیه 34 .

5. مفاتیح الجنان ، اعمال مسجد كوفه .

6. بقره (2) آیه 165.

7. میزان الحكمه ، ج 2 ، ص 214 .

8. همان .

9. همان .

منبع: كتاب دانستنی های لازم از نماز

 

راههای جذب دیگران به نماز (3)

تقویت روحیه ی قدرشناسی در افراد

یكی از صفات والای انسانی كه دین مقدس اسلام روی آن تأكید فراوان دارد ، داشتن روحیه ی قدرشناسی است كه اگر كسی به انسان خدمتی كرد تا می تواند سعی كند بیش از آن جبران نماید قرآن كریم می فرماید :

« و اذا حییتم بتحیه فحیوا بأحسن منها أو ردوها » ؛ (1) هرگاه كسی به شما تحیت و احترامی نمود ، سعی كنید به بهتر از آن پاسخ گویید و یا [ اگر نمی توانید ] به مانند آن جبران نمایید .

حضرت علی علیه السلام می فرماید: حق علی من أنعم علیه أن یحسن مكافاه المنعم ، فان قصر عن ذلك و سعه فعلیه أن یحسن الثناء . (2)

شایسته است كسی كه به او احسان شده است به خوبی جبران نماید و اگر توان ندارد حداقل با زبانش از احسان كننده قدرشناسی كند .

حضرت علی علیه السلام می فرماید : لو لم یتوعد الله علی معصیته لكان یجب أن لا یعصی شكرا لنعمه . (3)

اگر خداوند بر مخالفتش وعده ی مجازات و عذاب هم نداده بود ، واجب بود كه معصیت خدا انجام نگیرد به خاطر سپاس گزاری از نعمت هایی كه كرامت كرده است .

پی نوشت ها:

1. نساء (4) آیه 86 .

2. بحارالانوار ، ج 68 ، ص 50 و 47 .

3. نهج البلاغه ، حكمت 282 .

منبع: كتاب دانستنی های لازم از نماز

برگرفته از سایت راسخون




NellyKupihea.bravesites.com
پنجشنبه 28 اردیبهشت 1396 07:11 ق.ظ
Magnificent beat ! I wish to apprentice whilst you
amend your web site, how can i subscribe for a blog site? The account helped me a applicable
deal. I were a little bit acquainted of this your broadcast offered brilliant clear idea
BHW
پنجشنبه 31 فروردین 1396 07:52 ب.ظ
Hello, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was
just wondering if you get a lot of spam remarks? If so how do you stop it,
any plugin or anything you can advise? I get so
much lately it's driving me mad so any support is very much appreciated.
مجمع وبلاگ نویسان ارزشی استان زنجان
جمعه 14 بهمن 1390 07:17 ب.ظ
..:: کلیک های مقدس ::..
اولین نشست وبلاگ نویسان ارزشی استان زنجان
سخنران : دکتر قاسمی (منتقد سینما و رسانه(
زمان : 27 بهمن 1390 - بعد از نماز مغرب و عشاء
مکان : سالن همایش های مسجد جامع زنجان - سالن حنیف
از شما دوست عزیز نیز برای شرکت در این نشست دعوت به عمل می آید .
لینک ثبت نام : http://zanjanarzesh.mihanblog.com/extrapage/form
مجمع وبلاگ نویسان ارزشی استان زنجان
www.ZanjanArzesh.mihanblog.com

سبحان
یکشنبه 2 بهمن 1390 01:24 ب.ظ
سلا م دوست عزیز اگه راضی به تبادل لینک هستی به من یه سری بزن.
سجاد
جمعه 2 دی 1390 12:22 ق.ظ
مر30 بابت این مطلبت.همنطور که گفته بودی به وبلاگت سر زدم.
موفق باشی دوست عزیزم
پایگاه مقاومت
پنجشنبه 1 دی 1390 11:44 ق.ظ
وبلاگ خوبی داری برات ارزوی موفقیت میکنم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo